Skąd i po co EDI w automotive?

Większość spośród procesów biznesowych, wykorzystywanych w produkcji współczesnych samochodów, zostało opracowanych już w latach 70-tych. Najlepsze praktyki, takie jak Just-in-Time (JIT) i Lean Manufacturing nadal mają zasadnicze znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania wielu linii produkcyjnych na całym świecie. Elektroniczna wymiana dokumentów (EDI), będąca składową tych systemów, zadomowiła się w automotive już na dobre – jest wykorzystywana w branży motoryzacyjnej od ponad 40 lat.

EDISON

To właśnie EDI jest szybkim i skutecznym sposobem przekazywania dokumentów biznesowych w celu wsparcia procesów produkcyjnych. Zapewnienie widoczności poziomu zapasów i powiadomień jest niezbędne do sukcesu JIT i Lean Manufacturing.
Specyfika przemysłu samochodowego sprawia, że komunikacja z dostawcami nie zawsze zamyka się w obszarze kraju, regionu czy kontynentu, co często utrudnia ustalanie zasad komunikacji biznesowej. Zatrudnienie specjalistów IT kosztuje coraz więcej, a budowanie i utrzymywanie własnych rozwiązań komunikacyjnych typu punkt – punkt to niewspółmierne do efektów zaangażowanie czasowe. Usługi operatorskie EDI idealnie sprawdzają się w takich warunkach, maskując złożoność standardów i umożliwiając bezproblemową komunikację z partnerami na całym świecie.

Przemysł samochodowy charakteryzuje się złożoną, wielowarstwową strukturą łańcucha dostaw, której ilustrację przedstawia diagram poniżej. Kolejne warstwy lub poziomy dostawców (zwane też w branży „Tier”), są coraz bardziej oddalone od producenta lub OEM (montowni). Pierwszy poziom dostawców – dostawcy klasy Tier1 – z reguły dostarczają większe komponenty lub całe podsystemy, takie jak zawieszenie lub skrzynia biegów. Patrząc dalej, w lewą stronę diagramu, mamy dostawców klasy Tier2, którzy dostarczają dostawcom klasy Tier1 np. pompy, silniki elektryczne i łożyska. Dalej w lewo widzimy kolejne poziomy dostawców (TierN) dostarczających wszystko, począwszy od uszczelek przez wsporniki, a na podzespołach mechanicznych kończąc. Dostawcy klasy Tier1, ze względu na swoje znaczenie dla produkcji, lokują swoje fabryki możliwie blisko producenta, aby wspierać proces Just-In-Time. Pozostali dostawcy – klasy Tier2, TierN – mogą zakładać swoje fabryki w dowolnym zakątku świata – często, ze względu na optymalizację kosztów, wybór pada na Chiny lub Indie. W procesie produkcyjnym istotną rolę odgrywają także dostawcy surowców, np. stali, którzy dostarczają arkusze blachy bezpośrednio do producentów. Na prawo od producentów widzimy firmy logistyczne, które przewożą gotowe pojazdy do centrów logistycznych na całym świecie. Stąd trafią – poprzez sieci dealerów – do Klienta końcowego.

Protokoły komunikacyjne

Przemysł motoryzacyjny wykorzystuje szereg standardowych protokołów komunikacyjnych, takich jak FTP lub AS2, ale dzisiaj w Europie głównym protokołem komunikacyjnym jest OFTP – Odette File Transfer Protocol. Protokół OFTP zaczęto wykorzystywać w europejskim przemyśle motoryzacyjnym od połowy lat 1980-tych i większość producentów samochodów nadal korzysta z niego do komunikacji z partnerami biznesowymi.
W 2010 roku zaktualizowano protokół OFTP, wprowadzając jego nową wersję o nazwie OFTP v2.0. Nowa wersja od początku została zaprojektowana do pracy przez Internet i oferuje bezpieczną wymianę dokumentów z wykorzystaniem szyfrowania i wymiany certyfikatów cyfrowych. OFTP2 pozwala również na przesył dużych plików, takich jak Computer Aided Design (CAD). Do tej pory wymiana plików CAD była częstym problemem w przemyśle motoryzacyjnym ze względu na złożony charakter i duże rozmiary plików.

Standardy dokumentów

Oprócz tradycyjnych dokumentów EDI, takich jak ANSI X12 i EDIFACT, do wspierania producentów samochodów w Europie zostało wprowadzonych jeszcze szereg standardów regionalnych. Na przykład we Francji standard Odette jest stosowany dość powszechnie wśród takich producentów samochodów jak Peugeot i Citroen. W Niemczech organizacja VDA napisała swój zbiór standardów dokumentów, które są używane przez m.in. BMW, Daimler AG i Grupy VW.

Organizacje branżowe

Ścisła współpraca wielu wysoko wyspecjalizowanych dostawców w wąskich ramach czasowych to charakterystyczna cecha łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej. Na to nakłada się rozproszenie geograficzne kooperantów i wynikające z tego bariery językowe oraz różnorodność przepisów i norm krajowych. Dlatego tak ważną rolę odgrywają organizacje branżowe skupiające wszystkich uczestników rynku. Pełnią one rolę regulatora rynku głównie poprzez upowszechnianie i konserwowanie standardów współpracy biznesowej. Organizacja AIAG (Automotive Industry Action Group) skupia firmy działające w Ameryce Północnej, a z kolei japońskie przedsiębiorstwa z branży skupione są w JAMA (Japanese Automotive Manufacturers Association). W Europie dwie wiodące organizacje to VDA oraz Galia, obie współpracujące w ramach inicjatywy ODETTE.

Operatorzy branżowi

Wymiana tradycyjnych dokumentów handlowych w branżowym łańcuchu dostaw obsługiwana jest przez operatorów EDI (VAN). Jednak w branży motoryzacyjnej istnieje dodatkowo potrzeba wymiany rysunków projektowych w standardzie CAD. Pliki CAD mają dużą, a nawet – jak na standardy EDI – ogromną pojemność, a ich wymiana ze względu na tajemnicę przemysłową musi być absolutnie bezpieczna. Stąd ofertę EDI uzupełniają w tym wypadku operatorzy branżowi, wyspecjalizowani w bezpiecznym transferze dużych plików. W Ameryce północnej jest to American Network eXchange (ANX) w Europie ENX, a w Japonii JNX.

Wdrożenie EDI

Szybkie i bezproblemowe wdrożenie elektronicznej wymiany dokumentów gwarantuje wybór Operatora EDI, specjalizującego się w tematyce EDI, oferującego wsparcie techniczne i doradztwo na każdym etapie wdrożenia projektu i po jego zakończeniu.
Edison SA, dzięki zrozumieniu specyfiki działalności automotive, jest uznanym Operatorem EDI w branży. Wyróżnia nas indywidualne podejście do obsługi Klienta i niezawodna technologia. Klient otrzymuje to, czego potrzebuje, bez konieczności zgłębiania specjalistycznej wiedzy z zakresu EDI.

Wspieramy Klientów wiedzą wysoko wykwalifikowanych konsultantów, jako firma notowana na giełdzie gwarantujemy przejrzystość i otwartość w komunikacji. Jeśli poszukują Państwo godnego zaufania partnera, oferującego najlepszej jakości usługi EDI oraz kompleksowe wsparcie handlowe i techniczne, zapraszamy do kontaktu: dh@edison.pl / 12 425 09 98